Om LCHF-varer i Sverige

Jeg er så heldig at min kærestes forældre ejer et hus i Sverige. Det er ikke så tit, at vi har mulighed for at bruge det - for der er altså lidt langt fra Aalborg. Men når vi er der, handler jeg altid stort ind af LCHF-varer, som kan være svære at opdrive i Danmark - eller som er billigere på den anden side af sundet. Vi er her typisk en eller to gange om året, og som regel når jeg at glemme hvad jeg skal kigge efter. Jeg har googlet "LCHF-varer i Sverige" utallige gange, uden det helt store udbytte. Derfor efterspurgte jeg tips og inspiration til hvad man skal købe af svenske LCHF-varer på Instagram - og fik en masse gode fif (TAK!).
Til næste gang jeg skal handle herovre laver jeg derfor denne liste: (som andre måske også kan få gavn af, hvis de skal handle i Sverige).
Ovenstående liste er opdateret d. 18. april 2014

Denne gang blev det til følgende indkøb:

Chokolade køber jeg altid i Sverige. Lindt er en favorit og denne gang kostede 2 plader 42 SEK (= 35kr). Premium chokoladen fra Marabou koster 16 SEK (= 13kr) - vildt billigt. Den med mint er FANTASTISK i chokoladefondant.

Pebermyntearoma købte jeg ved en tilfældighed, jeg tænker at det skal prøves i chokolademousse eller måske i chokoladefondant. Den lille flaske kostede 16 SEK (= 13kr ). Øko vanillepulver kostede 35 SEK (= 29kr) så det er vist det samme som derhjemme.

Kokosmælk extra creamy er fast inventar i indkøbskurven til 21 SEK (= 17,5kr). Jeg bruger den især til kokosgrød og chiagrød.

Den grove mandelmel købte jeg to poser af til 39 SEK (= 32,5kr) stykket. Økologisk kokosmel (den almindelige grove) kostede 17 SEK (= 14kr) stykket. Den bruger jeg fx til de lækre kokosæg. Det fine økologiske kokosmel kostede 24 SEK (= 20kr).

Der er ikke meget køleplads på vejen hjem, så det blev kun til et enkelt stykke Västerbotten-ost. Et halvt kilo til 78,5 SEK (= 65,5kr). Den bruger jeg til den sprøde osteomelet - det er den helt suveræn til.

For første gang faldt jeg over økologisk nøddesmør i Ica Maxi - og oven i købet til en billig penge. Mandelsmør til 36 SEK (= 30kr) og hasselnøddesmør til 45 SEK (=37,5kr).
Det er lige før, jeg fortryder, at jeg ikke købte mere mandelsmør. Jeg bruger det som topping til mandelgrød. Det er toplækkert!

Næste gang vil jeg overveje at købe økologiske æg med hjem, de holder sig, som bekendt, fint uden at være på køl. 15 store øko æg kostede 43 SEK (= 36kr). Det er billigt!

Hvad køber du når du handler i Sverige?